01 de febrer 2012

EL TORO D' OSBORNE

Us recordeu d’aquelles tanques publicitàries d’una marca de “brandy” que va originar ara fa 17 anys un debat en profunditat sobre el que representava?. Uns deien que només era una marca comercial i d'unes altres ("l’Espanya canyí") que era tot un símbol que ja havia adquirit la categoria de "bien cultural ". Vaja, que s’havia de declarar aquella silueta com un monument nacional. La mateixa Junta d’Andalusia va incoar un expedient per incloure’l dins del Catàleg General del Patrimoni Històric.

Han passat anys, tot i que juguem amb l'ordre de les lletres, es pot dir que aquesta "broma" no deixa de simbolitzar una forma d’actuar posada de manifest aquestes darreres dècades tant a Catalunya com a la resta d'Espanya: La cultura del “pelotazo”.

Josep Bacardit i Sanllehí

1 comentari:

Anònim ha dit...

Jo també recordo els crits dels parlamentaris del pp "el toro del osborne es un simbolo español y debe respetarse en toda la geografia española". Eran oposició pero van guanyar i a la Junta amb el psoe també.
I es que els simbols son una eina molt tentadora pel politic manipulador. El seu poder reduccionista i visceral dona moltes facilitats per aconseguir una opinió publica interesada sense tenir que raonar ni debatir res.
En qualsevol cas, resulta molt trist formar part d'un estat que un dels seus simbols importants sigui també "el simbolo de una fabrica de bebidas alcoholicas" i el seu dibuix representi i subvencioni una manifestació (las corridas de toros) que ens degrada com personas per la seva crueltat i tortura.
Bigas Luna ens avisaba també d'aquesta "España del tocho y los huevos de oro".
Abans del 2007, els que no veiem be aquella España especuladora ens deien que "ibamos contra el progreso". I ara, amb aquesta crisi profunda nosaltres la patirem més que ningú.
Gracies per article sr. Bacardit.
andreu.