Aquest dos
retalls que més avall reproduïm, fan
referència a Montcada i ens
recorden una època
on l’anticlericalisme va sorgir
amb molta força . El nostre poble no va ser aliè amb el que passava arreu de
Catalunya . El poder de l’Església Catòlica
, fins aleshores intocable , començava a ser qüestionat .
Que s’entén per
anticlericalisme? : Actituds o idees
que van des de la crítica a les institucions eclesiàstiques o persones
concretes del clergat fins a atacs contra la religió en si mateix, tot i que no necessàriament han
d'anar unides Als Països Catalans l'anticlericalisme fou un
fenomen social de primera magnitud fins a l'arribada de la dictadura franquista
el 1939. Des de llavors ha anat perdent agressivitat i avui dia fins i tot en
una bona part ha desaparegut com a conseqüència de la indiferència religiosa i
també gràcies a l'evolució dels sectors més joves i oberts del cristianisme que
comprenen les raons de les problemàtiques socials que es viuen actualment.
-----------
Retalls de
premsa : El primer qualifica el vicari de "inquisidor" i el segon tracta al capellà de "pesseter" .
Llegir els diaris o revistes satíriques de l’època com “El Diluvio” , “L’Esquella de la Torratxa , “
La Campana de Gracia” i altres publicacions del mateix estil , va
ser considerat com “pecat” pel Papa Lleó XIII (1)
i va ordenar, a totes les diòcesis, que lluitessin
contra la “immoralitat ” que representava
aquets tipus de premsa.
A Montcada i
Reixac el mossèn Marià Mas junt amb el
vicari Joaquim Grau hi van dedicar molts
esforços, tal com demostra el retalls
que hem penjat. Cada any enviaven un informe al Bisbat de Barcelona on detallaven la premsa que es llegia al
poble i els noms dels seus subscriptors, tot això acompanyat
de comentaris , observacions o fets que directament ( en positiu o negatiu) podessin influir sobre la moral cristiana.
Situem-nos a l’ambient polític que es vivia a l’època:
A Espanya i
Catalunya , la primera dècada del segle XX va ser molt moguda en tots els
sentits . Els governs de torn( liberals o conservadors) que fins
el moment van exercir el poder, es van afeblir arran de la pèrdua de les ultimes colònies ( Cuba i Filipines) i van
sorgir amb molta força moviments alternatius ( republicans , reclamacions
nacionalistes i sindicats de treballadors organitzats, alguns d’ells actuaven
amb atemptats terroristes ) i tot plegat
va provocar una autentica inestabilitat
i en alguns casos ( Setmana Tràgica
a Barcelona) va generar el incendi de molts centres religiosos. Valgui la dada següent com exemple : Amb deu anys ( 1901 a 1910) es
van formar 12 governs diferents .
L’Església catòlica
( darreries del segle XIX i principis
del Segle XX ) va endegar una creuada contra la proliferació de setmanaris, revistes o diaris que públicament es declaraven anticlericals i que li qüestionaven el seu gran poder de influencia en tots els
segments de la societat civil . Aquella
premsa , per l’Església, sembrava una llavor anticlerical que posava en perill , entre altres coses , el “monopoli” quasi exclusiu que
exercien sobre l’ensenyament a les escoles, un dels pilars basic de la seva estructura ,
la qual no estaven disposats a perdre .
Catalunya va
ser un dels llocs on les noves tendències
polítiques es van manifestar de
forma més contundent. Els governs
responien davant dels fets amb mesures militars repressives i declaracions de l'Estat de Guerra ( 4 vegades
es va decretar la suspensió de les
garanties constitucionals ) , fent de
tot plegat que encara es reforcés més les idees de canvi.
Com hem esmentat abans, de l’Església, podem dir que amb
alguna excepció, va alinear-se a favor
de seguir mantenint les prerrogatives
que fins aleshores havia gaudit i va declarar la seva “guerra particular”
contra aquells moviments fent servir
totes les “armes” que disposava. Els greus successos de la Setmana Tràgica (any
1909) van espantar a una bona part de la
burgesia catalana que a la seva manera ,
havia “animat” aquells moviments
revolucionaris i al comprovar que no els podien controlar van decidir tornar a l’antic “status quo” . L’exemple més significatiu d’aquest
canvi el representa l’eliminació de l’Escola Moderna, creada por un moviment de pedagogs que sota
les idees de Ferrer i Guàrdia havien
endegat i consolidat un projecte pedagògic positivista : laïcisme enfront
l’hegemonia de la religió, raó i lògica contra dogmes ,l’obscurantisme i la ignorància,
formació d’individus lliures, crítics i independents . El pobre Ferrer i Guàrdia va ser acusat, jutjat i condemnat a mort
com un dels màxims promotors d’aquell moviment de protesta contra les
quintes obligatòries per anar a la
Guerra del Marroc (moviment considerat
pel govern : d’anarquista i
revolucionari) , conegut com La Setmana Tràgica
. Ferrer i Guàrdia es pot considerar una
víctima propiciatòria d’aquell ambient
polític , un “cap de turc” i sobre la qual
els poders fàctics del moment van fer servir com un avís a tots els “revolucionaris” .Aquell
judici , considerat una farsa , es
recorda com un dels capítols més vergonyosos
de la nostra història.
Imatge de dalt d'esquerra a dreta : Butlleti Escola Moderna i Francesc Ferrer i Guardia, el seu fundador.
A sota d'esquerra a dreta : El Papa Lleó XIII i un dibuix publicat a l'Esquella de la Torratxa que sota el titol " Per l'Esglesia tot són ganacies" representa el clergat que se'n va a America per enterrar les victimes del naufragi del Titànic.
Nota :
(1). L’encíclica Cum
Multa Sint dirigida als bisbes espanyols , el Papa Lleó XIII entre altres consignes , deia : “ ... L’Església Catòlica no pot estar
callada i inactiva davant l’espectacle
que representen els enemics de la nostra fe...”
JOSEP BACARDIT I
SANLLEHÍ
1 comentari:
Completament d'acord amb el article del Josep Bacardit.
El poder de l'església va arribar a ser excessiu i material, totalment allunyat dels evangelis (" no podeu servir a Déu i al diner, Evangeli de Sant Marc - " Es mes fàcil que un camell passi per l'ull d'una agulla a que un ric entri al regne del cel").
Ni la desamortització de Mendizabal del segle XIX va servir per repartir les terres no conreuades de l'església doncs van anar a parar a la noblesa.
Tot el problema radica en que a Espanya no es va donar la revolució burgesa, ni la industrial quan calia. Era la Espanya hereva de la Contrarreforma i la " reserva espiritual d'occident.
Els radicalismes de finals del segle XIX i el primer terç del segle XX només van ser la conseqüencia de tota aquella política nefasta que arranca del absolutisme de Ferran VII i la abolició de la Constitució de 1812.
La guerra civil va ser la culminació de tot plegat. L'esforç de la república no va poder triomfar perqué els enemics eren massa forts ( la cúpula de l'esglesia , els terratinents, l'exercit per una banda i per l'altra els radicals revolucionaris de la CNT, els comunistes i una bona part de socialistes amb Largo Caballero al capdavant).
Salvem però la gent de bona fé , que també n'hi havia, gent moderada que sabia separar el gra de la palla. Hi havia persones inclus dins de l'esglesia o afins a ella que ho passaven malament, amb pocs mitjans per sobreviure i que a sobre feien una tasca humanitaria com dins del mon de l'ensenyament. També hi havia sindicalistes lluitadors per un món millor que no van fer mal a ningú. Uns i altres van ser les víctimes propiciatòries d'aquell trist final.
Per acabar, respecte a l'església actual penso que ha fet un pas enrere respecte a la que a mí m'agradava , la dels anys 60-70 tot just després del concili Vaticà II.
Es urgent pel bé de tots un nou concili que faci un tom a la institució en base tan sols a la doctrina humanitaria dels evangelis.
Josep Capella
Publica un comentari a l'entrada