DESCOBERTA D'UNA ESTELA DISCOÏDAL EN UN POBLE DEL VALLÈS ORIENTAL
(Zona del Montseny).
(Fotografia efectuada amb teleobjectiu,
doncs, l'alçada on està situada aquesta estela, no permet veure a simple vista, els detalls escultòrics ni l'epigrafia.
Tampoc ha estat possible realitzar una foto per la banda del darrera).
DESCRIPCIÓ:
Entre la seva epigrafia i simbolisme encara sense poder desxifrar
totalment, es pot apreciar una antiga i
primitiva simbologia cristiana, és a dir, el mite càtar del "Pelicà".
Segons la interpretació feta per la Inquisició sobre el mite càtar és diu
el següent:[1]
"El pelícano era un ave tan clara com el Sol y seguia al astro rey en
su trayectoria. Por tanto, a menudo dejaba solos a sus crias en el nido. Fue
durante su ausencia cuando intervino la
Bestia diabólica. Cuando el pelícano regresó, encontró a sus hijos
despedazados. En seguida los curó y los resucitó. Pero como los pelícanos
habían sido muertos y resucitados varias veces, su padre decidió un dia ocultar
su luz y permanecer a su lado en las tinieblas. Cuando llegó la Bestia, la
venció y la puso fuera de combate".
Els càtars materialitzaven en els "perfectes" (també
coneguts com els "PURS"), amb dos
dos grans valors que encarnen la
figura del pelicà: l'abnegació i el sacrifici pel seu proïsme.
(Imatge: Una de les moltes representacions d'aquest pelicà en vitralls, capitells,quadres, retaules, etc. de moltes esglésies i basíliques, especialment a França.)
Què són les esteles funeràries discoïdals?
Una de les antigues formes de senyalitzar les tombes foren les esteles funeràries discoïdals, prou comunes a les nostres comarques en època medieval i moderna i poc o gens utilitzades en el present. Com el seu nom indica es tracta de peces tallades en pedra en forma de disc, generalment decorat, amb un peu. Emprades com a senyalització de l'emplaçament d'una sepultura, poden aportar, o no, alguna informació sobre la persona o el llinatge a partir del dibuix o motiu heràldic, etc.
Esteles medievals d'influència Occitana a Catalunya
Segons opinions de diferents especialistes en aquesta matèria, com: Carles de la Casa Martínez, C. Josué Simoneda, i J. Menchon de Bes, manifesten l'any 1989, que els orígens de les esteles medievals cristianes a Catalunya, deriven de la cultura Occitana, les raons on es recolzen aquests erudits estan motivades entre altres qüestions per:
·
La proliferació
d'aquestes peces en les centúries dels segles XII i XIII, han estat per la
forta relació entre Catalunya i el Llenguadoc.
·
La gran participació Occitana
en la repoblació de la Catalunya i Catalunya Nova.
·
La fundació de Poblet
per part dels monjos de Fontfreda.
·
La relació temàtica relacionada clarament amb Occitània, com la Creu Comtal de Tolosa.
Del territori estudiat sobre la troballa i catalogació
d'aquestes peces funeràries, ha estat principalment a la província de
Tarragona. També podríem esmentar d'altres situades al Pallars, Ripollès,
Comarca de Solsona i la Noguera, Girona i Santa Pau, així com: en el Bages, L'Anoia, Conca de Barberà, La Segarra i
Alt Cap.
Del Vallès Oriental i Occidental, Baix Llobregat i El Garraf, tant sols hi ha constància (notícies) a Rubí. [2]
La temàtica
decorativa per excel·lència, com la majoria de les esteles, és la Creu;
mostrant-se també oficis, motius geomètrics, heràldics, vegetals, epigràfics,
etc.
En l'estudi exhaustiu d'Eugeniusz Frankowski
"Estelas Discoideas de la Península Ibérica", segons una reedició
publicada per l'Editorial Istmo (Col.legi
Universitari) l'any 1989, així com els treballs de Josep M. Gómez
–Tabanera: "Mito y simbolismo de las estelas discoideas funerarias de la
Península Ibérica" ; Fermí de Leizaola: "La Estelas Discoideas de
Euskalerria"; Francesc Zubiaur
Carreño (Pamplona): "Estelas Discoideas de Navarra. Leo Barbé Lectoure (França):
"Ante el estudio de las estelas discoideas y del simbolismo relegiosos.
Cuestiones de terminologia". E. Marc Simon (Zaragoza): "Estelas
discoideas aragonesas". Carles de la Casa Martinez i Josep Menchon i Bes:
"Estelas Medievales en Cataluña", això com altres autors que hem
pogut documentar-nos, no s'especifica, ni es fa cap ressò de la simbologia o
versemblança amb l'estela funerària
trobada al Montseny, que segons la meva modesta opinió i pel que es pot deduir del primer cop
de vista sobre l'epigrafia i el simbolisme
d'aquesta, es tracta d'una estela "càtara", d'un "perfecte o una
perfecta", forma com és denominava al creient càtar, així com també:
"pur", "bons homes" etc. .
[3]
Resum: Desprès d'aquestes primeres consideracions sobre aquesta descoberta arqueològica, producte d'atzar i de la curiositat, cal ara que els especialistes, els erudits en aquesta matèria, aportin els seus coneixements per catalogar acuradament aquesta peça, que de confirmar-se la seva procedència (càtara) caldria tenir cura de la seva restauració i conservació per part dels organismes del patrimoni cultural del nostre país.
Ricard Ramos Jiménez
desembre de 2012
desembre de 2012
[2]
Encara què s'ha d'esmentar que l'any 2010 en el territori del poble de Montseny es va treure d'una cabana de pastor coneguda com la Sitja del Llop, una estela prehistòrica que feia de mur en dita cabana. Avui es troba exposada en el lloc del Mirador en el poble abans esmentat.
[3]
L'epigrafia de l'estela que estudiem, hi ha una paraula que es pot llegir : "munda", la qual pertany a una frasse llatina, que diu: "Omnia munda mundis" una dita de tipus antimoralistica, gust fort i religiós, què traduïda literalment significa: "purs tot és pur" (per descomptat, per a aquells que són purs de cor i de la ment" o fins i tot d'ànima pura.
Encara què s'ha d'esmentar que l'any 2010 en el territori del poble de Montseny es va treure d'una cabana de pastor coneguda com la Sitja del Llop, una estela prehistòrica que feia de mur en dita cabana. Avui es troba exposada en el lloc del Mirador en el poble abans esmentat.
L'epigrafia de l'estela que estudiem, hi ha una paraula que es pot llegir : "munda", la qual pertany a una frasse llatina, que diu: "Omnia munda mundis" una dita de tipus antimoralistica, gust fort i religiós, què traduïda literalment significa: "purs tot és pur" (per descomptat, per a aquells que són purs de cor i de la ment" o fins i tot d'ànima pura.
1 comentari:
Això és una "passada". Molt bona descoberta!
Publica un comentari a l'entrada