29 de maig 2012

SEGUEIX LA POLÈMICA, SOBRE LA MORT DEL BISBE DE BARCELONA MANUEL IRURITA


[...] "El estallido revolucionario sorprendió al obispo Irurita en el palacio episcopal, del que huyó el martes 21 de madrugada, cuando los grupos de milicianos ya asaltaban el edificio. Al salir, pudo refugiarse casualmente en casa de un feligrés, Antoni Tort, joyero, junto con su secretario y pariente. Permanecieron allí hasta el primero de diciembre de 1936, cuando una patrulla de controldel Poble Nou los descubrió durante un registro domiciliario, por haber encontrado el nombre de Antoni Tort en una lista de peregrinos a Montserrat. Los milicianos se los llevaron, tanto a él y a su acompañante como a su anfitrión, con la hija y el hermano de éste, además de dos monjas que  también se habían refugiado en la casa. De la sede de la calle Pere Quart, donde fueron llevados en primera instancia, los cuatro hombres fueron trasladados al centro de detención de la calle San Elías. Dos días más tarde, en la madrugada del martes día 4 de diciembre, se tiene noticia de que se los sacó del centro de detención para llevarlos, probablemente, cerca del cementerio de Montcada en el que debían ser asesinados. Pare cecierto que en un primer momento los milicianos no descubrieron la identidad del sacerdote que se hacía llamar Manuel de Luis. No obstante, informaciones indirectas acreditan que antes de salir de San Elías ya se había descubierto su verdadera identidad e incluso que se había pensado en la posibilidad de un rescate.La muerte del obispo Irurita siempre se ha envuelto de un cierto grado de confusión. Por un lado,a través del testimonio de la superiora general de las Carmelitas se sabe que, a finales de septiembrede 1936, el obispo tenía previsto ser evacuado a Italia.(1)

Esta información mantiene notables paralelismos con la que pudo recoger Josep Sanabre del cónsul francés en Barcelona, según la cualAntoni Tort habría acudido a visitarle en plena euforia anticlerical para que lo ayudara a expatriar aun obispo. La operación no se pudo llevar a cabo porque el prelado se negó a presentar la dimisión previa, que era la condición impuesta por el cónsul. (2)

 También hay noticias de una iniciativa, fechada a primeros de 1938, de canjearlo por el diputadoManuel Carrasco i Formiguera, preso en Burgos, a la espera de la ejecución de la pena de muerte ala que había sido condenado el verano de 1937, después de su detención por la marina franquista. E lhecho desconcierta en primer lugar por las fechas, ya que, según la versión oficial comentada, elobispo Irurita habría sido asesinado en diciembre de 1936 y también porque al tratarse de unaautoridad eclesiástica relevante parecería natural que el gobierno de la Generalitat, después de saber de su desaparición, hubiera intervenido con más celeridad. La desidia, en este caso, si que puede tener relación directa con la hostilidad que Irurita había manifestado repetidamente contra la Repú- blica, como lo atestigua el hecho que pocos días antes del alzamiento militar opinase —según le dijo al padre Josep Maria Llorens— que Cataluña debía armarse tal como lo hacía Navarra.(3) .                            
(Imatge del Bisbe Irurita en una de les visites pastorals,  (anys 30)

Miguel Mir, en el libro " Entre el roig i el negre,", da alas a la hipótesis de que se salvó. Esa opinión ya había sido planteada por algunos testigos que afirmaban haberlo visto después de la guerra. Tal posibilidad, defendida por Hilari Raguer en numerosas ocasiones, ha recibido últimamente el aval de un documento de Antoniutti al Papa —descubierto por el mismo Raguer en los archivos vaticanos del pontificado de Pío XI abiertos recientemente a los historiadores— donde se menciona una entrevista mantenida en 1937 con Franco en la que hablaron de las gestiones del gobierno de Burgos para conseguir salvar al obispo de Barcelona.Esta versión choca aparentemente con el resultado de las pruebas de ADN que se llevaron a cabo en el año 2000 que certifican, con un alto índice de probabilidad, que los despojos que se conservan en la catedral son ciertamente los del cardenal Irurita. La única explicación que permitiría conciliar las dos versiones es que los restos correspondieran a los de un familiar. Sea como fuere, el hecho de que localizaran al obispo ocasionalmente a través de una lista de peregrinos a Montserrat demuestra una vez más la voluntad persecutoria de los comités y patrullas.

(Aquest comentari s'ha estret del llibre " La Iglesia en Llamas"; autor J.Alberti, de  l'editorial Destino Madrid 2008.)

El tema de la mort o no del bisbe de Barcelona M. Irurita en el Cementiri de Montcada, sembla que no s'atura, doncs, han estat diferents opinions, tant en contra com a favor de l'explicació oficial sobre l'assassinat d'aquest prelat,  fet que va succeir durant la Guerra Civil. 
El debat, doncs, segueix  obert. Per altra banda no podem oblidar que aquest bisbe, la seva beatificació per part del Vaticà, està de moment aturada  des de fa anys, quan es va demanar per part de diferents sectors   
eclesiàstics i civils la seva beatificació com a màrtir de la barbàrie revolucionaria.
Ricard Ramos Jiménez


Notes:
1)  S. OGAZÓN, M. DE,  Flores de sangre del vergel carmelitano,
Coculsa, Madrid, 1945, p. 110.
2)  MANENT, ALBERT y RAVENTÓS, JOSEP, L'Església clandestina a Catalunya durant la Guerra
Civil, PAM,Barcelona, 1986, pp. 65-66. 
3) Véase SERRAHIMA, MAURICI,  Del passat quan era present, Edicions 62, Barcelona, 1972-1974. También ROJAS, CARLOS,  La guerra en Catalunya, Plaza y Janés, Barcelona, 1979, p. 65.

2 comentaris:

Anònim ha dit...

Ja fa molt de temps que l'assassinat o no del bisbe Irurita es motiu de controversia.
Estic d'acord que el que val son els fets que caldrà seguir investigant i no pas les conveniències polítiques sobre la seva mort.
Per aixó voldria puntualitzar el següent:

1. Les proves de ADN van concloure que en un 99 % de possibilitats el cadaver enterrat a la catedral de Barcelona era el del bisbe.
2. Existeixen documents del trasllat del cos del bisbe des del cementiri de Montcada ( on va ser assassinat el 4 de desembre de 1936 ) fins a la catedral de Barcelona i on s'identifica el cos com el de Irurita Almandoz.
3. Si el bisbe hagués sobreviscut , quina es la raó per la qual no va apareixer després de la guerra civil , havent guanyat el bàndol nacional ?
4. No pot ser que necessitessin més màrtirs doncs desgraciadament tan de religiosos com de civils ni havia un munt i el bisbe Irurita no era pas un personatge especialment estimat per la majoria de la població creient.
5. Es contraproduent per aclarir aquest tema que hi hagi colectius que aspirin a la beatificació del bisbe, doncs altres grups ho intenten evitar posant en dubte la seva mort violenta.
6. La meva opinió basada en algunes converses de fa molts anys amb ciutadans de Montcada que van viure aquells fets més o menys directament es que es molt probable que el cos enterrat a la catedral de Barcelona pot ser el del nebot del bisbe Irurita però que el bisbe va ser assassinat igualment a Montcada el mateix dia i el seu cos cremat als forns de la fàbrica Asland, per tal de esborrar un assassinat que hagués donat molts problemes als dirigents de la CNT-FAI ja que alguns consellers de la Generalitat volien evitar aquest assassinat per no crearse la enemistat dels católics, molts dels quals van acabar decantan-se pel bàndol nacional a conseqüencia de la violència i le terror excercida pels comitès en nom de la lliberat.

Josep Capella

Scatano / Ricard Ramos ha dit...

Gràcies Josep pel teu comentari sobre la mort al cementiri de Montcada del Bisbe de Barcelona Dr. Irurita.
Vull afegir un comentari més sobre el tema, fet que no deixa de tenir cert misteri si seguim la història complerta dels fets.
Bé, el dia que es va exhumat el suposat cos del bisbe, en el mateix cementiri s'hi va fer l'autòpsia per part dels facultatius. De tot el procediment, fins el trasllat (amb molta Pompa) del cadàver a la Catedral de Barcelona, es va fer un reportatge fotogràfic, d'aquest es va guardar als arxius municipals i una vegada entrada la democràcia, el secretari va lliurar al departament de Cultura unes fotos, encara que petites, eren realment interessants atès que es veia entre altres, els metges forenses observant les despulles d'un cos atribuït al bisbe. Aquestes fotografies van estar ficades en un àlbum i dipositades en el departament de Cultura del nostre ajuntament junt amb altres fotos que el secretari havia guardat en una caixa de sabates.
Anys desprès, una vegada aposentats (l'Ajuntament) al nou edifici de l'avinguda de la Unitat, aquest arxiu fotogràfic més un altre àlbum de postals i fotos antigues, van desaparèixer de l'armari metàl•lic on estaven dipositades aquests documents gràfics.
Va ser un apte de robatori o bé tenia altres motivacions?

Per altra banda, no hem de menysprear els testimonis que diuen que van veure viu dos dies després de finalitzada la Guerra Civil, haver vist i saludar al bisbe Irurita baixant del bisbat. Aquestes persones eren de confiança, coneixien perfectament al bisbe. La qual cosa va trascendir a la comunitat cristiana de Bartcelona. (no ho recordo ara, però crec que aquest fet es va publicar en algun mitja de comunicació social).

Ricard Ramos