26 de maig 2011

UNA CURIOSITAT MÉS SOBRE LA TORRE DELS FRARES


26 D’AGOST DE 1848

El Cap Superior Polític de Barcelona comunica a l’alcalde de Montcada, que ha escrit a Don. Josep Carreras (propietari de la torre dels Frares) que s’ha assabentat de què el masover que aquest tenia a dita torre, s’ha retirat d’aquesta, deixant-la abandonada. Per la qual cosa li comunica que si dins de 30 dies no hi ha una altra persona (masover) , procedirà a tapiar portes i finestres a fi despitar que serveixi de: “güarida a los Trabucaires”.(1)
Amb data 5 de novembre d’aquell mateix any, l’alcalde comunica al cap superior polític que la torre continua abandonada.

Arxiu Municipal (Fons Ubach-Fundació Cultural Montcada)

R.R.J


Nota (1) Trabucaire: [HIH] [PR] [LC] Facciós, combatent, armat de trabuc.

3 comentaris:

Anònim ha dit...

Quants records em porta aquesta fotografia... els meus primers records de la Torre dels Frares, són a partir del 1950 (jo tenia 5 anys) i quan anava a casa els meus avis Cal Rei, aprofitava per anar a jugar o elles venien amb la Conxita i la Rosa Batlle, filles dels 2 germans que s'hi estaven de masovers; recordo perfectament que els pagesos de l'època ens ajudavem i quan pelàvem les panotxes de blat de moro i li treiem "el cabell", les nenes ens feiem com una perruca; també quan preparavem la foguera de Sant Joan, molts i molts records. També el Joan batlle, amb el meu pare i el Joan Navarra van ser dels primers ciclistes "oficials" de Montcada (foto al llibre l'Abans).
Adjunto un parell de fotos fetes fa uns mesos en que es veu l'estat actual d'aquesta porta, que és la de darrera, amb la capelleta del Sant i el que que queda de l'antic rellotge de sol.
Elisa

Anònim ha dit...

La meva avia materna ,Maria Colomer, va neixer al actual carrer Balmes de Montcada ( en aquella època es deia carrer Santiago Russinyol, nom que van canviar després de la guerra civil). Quan jo era petit m'explicava que la seva familia provenïa de la Torre dels Frares on els seus pares eren massovers i on van neixer els altres cinc germans de la meva avia, doncs ella era la petita.
Per tant la Torre dels Frares forma part de la història de moltes persones i families de Montcada. Si no s'acaba recuperant la casa tal como tots desitgem serà un cop molt fort . Ja es hora de que altres cases emblamàtiques com la Torre Bombita o Vista Rica es puguin recuperar.
No se qui acabarà portant el tema del patrimoni a l'Ajuntament, però si es veritat que se'n ocupa el Dany Moly que es molt espavilat , pero no el recolzen des del govern municipal, la cosa pot acabar molt malament.
Recomenaria al Dany o qui sigui que poprti aquest tema que parlés amb el Jaume Alcazar. Ara mateix a Montcada son les persones més adients per portar endavant tot aixó de la recuperació del patrimoni.

Josep Capella

Torre dels Frares ha dit...

torre dels frares